2

Vruchten plukken en nieuwe  

ideeën planten

Na de vele hoogtepunten in het jubileumjaar 2014 waarin Stichting Muziek in Huis haar 
15-jarig bestaan, het 7500-ste concert en de 350.000-ste bezoeker vierde, was 2015 
een jaar van vruchten plukken en tegelijkertijd nieuwe ideeën planten. 

In 2015 werden drie meerjarige projecten succesvol afgesloten. Marketing / donateurs-
werving, Uitbreiding en Meer & Beter. Verderop wordt daar verslag van gedaan.

Maar in 2015 is ook kritisch gekeken naar de interne werkwijze van Muziek in Huis en de 
aansluiting met de snel veranderende ouderenzorg in Nederland. In de huidige periode 
staan we voor nieuwe uitdagingen en deze periode biedt - dus - ook nieuwe kansen.  
Dat is overigens niet voor het eerst in het bestaan van Muziek in Huis. 

We kunnen gerust stellen dat we alle jaren sinds de oprichting van de stichting voor  
uitdagingen hebben gestaan. In de eerste jaren, eind jaren 90, heerste met name in de 
verpleeghuiszorg scepticisme over het nut van klassieke concerten voor ouderen en al 
helemaal voor mensen met dementie. ‘Dat is toch niks voor die mensen’. Wat te denken 
van de enorme uitdaging om het personeel in de ouderenzorg geïnteresseerd te krijgen 
in klassieke concerten? In de begintijd werden zoveel mogelijk mensen naar alle activi-
teiten gebracht. Als de zaal maar vol zat. Hoe krijgen we de zo noodzakelijke rust in de 
zaal tijdens de concerten? 

En toen in de jaren 2003-2005 meer aandacht kwam voor de individuele behoeften van 
mensen onder de noemer ‘zorg op maat’, diende zich een nieuwe uitdaging aan: hoe  
komen we af van het ‘bingo-imago’, waar alle activiteiten binnen de ouderenzorg onder 
lijden? Toen we gingen uitbreiden naar Zeeland, Friesland en Groningen stonden we 
weer voor een ander probleem: wat gaan we doen met die reistijden en reiskosten?  
En dan het punt van de matige tot onbruikbare piano’s in veel zorgcentra. Communicatie 
met de zorgcentra is ook nooit van een leien dakje gegaan. Pas rond 2007 kwam het  
gebruik van e-mail in de ouderenzorg op gang en op het gebied van telefonische bereik-
baarheid van medewerkers valt er nog steeds veel te winnen.  
 
De invoering van de kleinschaligheid binnen de ouderenzorg leek de volgende uitdaging. 
Houden we nog wel voldoende publiek en geschikte zalen over? En toen kwam de 
econo mische crisis in 2008 en de daaruit voortvloeiende bezuinigingen. Blijft er nog  
wel iets van geld over voor de concerten? De afgelopen jaren krijgen alleen nog mensen 
met een groot zorgzwaartepakket een plekje in een zorgcentrum. Dus was er de uitdaging 

Er zat een mevrouw roerloos in 
haar rolstoel in de zaal terwijl 
wij gingen inspelen. Ik ging ervan 
uit dat ze zat te slapen. Toen er 
tijdens het concert nog steeds 
geen reactie kwam, begon ik 
me zorgen te maken.  
Na het concert liep ik langs  
deze mevrouw en toen pakte ze 
plotseling stevig mijn arm vast en 
zei ontzettend helder: 
“Bedankt!” Nicole van Jaarsveld, 
klarinettiste.