Van zaterdag 15 t/m zondag 30 september 2018 organiseert Muziek in Huis een jubileumtournee met het kwartet ‘Greetje Kauffeld – Lex Jasper duo – Ellister’, bestaande uit de 4 zeer gerenommeerde jazzmusici:
Greetje Kauffeld – zang, Ellister van der Molen – trompet, Edwin Corzilius – bas en Lex Jasper – piano.

De tournee vindt plaats in het kader van het 10.000ste concert van Stichting Muziek in Huis. Een mijlpaal, die we dan ook groots en samen met zoveel mogelijk ouderen en zieken willen vieren. Deze tournee introduceert tegelijkertijd de nieuwe tak van Muziek in Huis: Care for Jazz.

Greetje Kauffeld (1939) startte haar carrière als soliste bij The Skymasters op 1 februari 1957. Al snel werd ze ook buiten de landsgrenzen bekend. In 1961 deed ze voor Nederland mee aan het Eurovisiesongfestival met het liedje ‘Wat een dag’. Het leverde haar dat jaar een 10e plaats op. Ze werkte samen met onder anderen Joey Bishop, Herb Ellis en Ray Brown. In 1999 werd Kauffeld onderscheiden als Ridder in de Orde van de Nederlandse Leeuw.
Op 14 januari 2007 gaf Kauffeld een concert met het Metropole Orkest en vele gasten in het Spant! te Bussum vanwege haar 50-jarige jubileum on stage. De zangeres heeft in 2006 haar memoires gepubliceerd. Naar aanleiding van haar 75e verjaardag is het boek in 2014 in een sterk uitgebreide versie opnieuw uitgebracht. In november 2014 kreeg ze de Edison Jazz Oeuvreprijs Nationaal, deze werd tijdens het televisieprogramma Tijd voor MAX aan haar uitgereikt door Joke Bruijs.

Lex Jasper (1949) wordt al decennia beschouwd als een van de belangrijkste musici in de Nederlandse jazz- en lichtemuziekscene. Midden jaren 70 werd Jasper de vaste begeleider en muzikaal leider van cabaretier Paul van Vliet. Nadien werd hij een internationaal gevraagd pianist, dirigent en arrangeur die in totaal zo’n 800 arrangementen schreef. Hij werkte naast het Metropole Orkest onder meer met de BBC Bigband, de Radio Philharmonie Hannover en de NDR Bigband in Hamburg, vaak voor tv- en radioproducties.
Jasper trad veelvuldig op met Toots Thielemans, Stéphane Graphelli, Joe Pass, Herb Geller, Bobby Shew, Clark Terry, Phil Woods, James Moody, Bob Brookmeyer en John Clayton en werd begeleider van vocalisten als Cleo Laine, Ernestine Anderson, Greetje Kauffeld, Marjorie Barnes en Mark Murphy. In Koninklijk Theater Carré speelde hij in 1995 met Shirley Bassey. Met Rita Reys nam hij in 1983 het album Memories of You op. Na het overlijden van Pim Jacobs vroeg Reys hem zijn vaste begeleider te worden. Honderden concerten volgden.
In 2001 werd Lex Jasper als gevolg van twee auto-ongelukken voor een periode van vijftien jaar uitgeschakeld. Door een whiplash was hij niet in staat lange concerten te spelen. In 2016 werd zijn comeback gevierd met een nieuwe cd met de titel Happy Days Are Here Again, opgenomen met Edwin Corzilius op contrabas en Frits Landesbergen op drums. Daarna volgden optredens met Marjorie Barnes, Greetje Kauffeld en het Noordpool orkest. Inmiddels worden plannen gesmeed voor wederom een nieuwe cd van het Lex Jasper Trio.

Edwin Corzilius (1950) begon op 17-jarige leeftijd in nachtclubs te spelen in Duitsland. Hij keerde terug na 4 jaar om met onder anderen Lex Jasper te werken. Later deed Edwin ook radio en TV–werk bij Het VARA Dansorkest en de Skymasters. Theatertournees werden gedaan met Martine Bijl, Paul van Vliet en ook 10 jaar lang met Toon Hermans. De laatste jaren speelt Edwin vooral met Louis van Dijk, Cor Bakker, Frits Landesbergen, Madeline Bell en Rob van Kreeveld. Vanaf 1972 speelde Edwin in diverse Big Bands en werden solisten begeleid zoals Marjorie Barnes, Dee Daniels, Monty Alexander, Joe Pass, Toots Thielemans, Rita Reys, Dado Moroni en ongeveer alle Nederlandse toppers zoals Ferdinand Povel, Bart van Lier, Toon Roos, Edwin Rutten en Ruud Brink. Het aantal LP en CD opnames is ontelbaar. Humor en een gezonde eetlust gaan al vanaf dag één hand in hand met muziek maken.

Ellister van der Molen (1977) wordt gezien als één van de beste jazztrompettisten van Nederland en Europa. Ze is een veel gevraagd freelance musicus mede omdat ze zo veel muziekstijlen beheerst. Met haar kwartet bracht ze onlangs een zeer succesvolle CD uit – verder heeft ze een subtiel jazz trio (in de voetsporen van Chet Baker).
Ellister speelt al sinds haar negende jaar trompet. Haar vader nam haar mee naar jazzconcerten waar zij luisterde naar de meesters van de Nederlandse jazzscene zoals Ferdinand Povel en Jarmo Hogendijk. Ellister werd toegelaten tot de afdeling Jong Talent van het Koninklijk Conservatorium in Den Haag op klassieke trompet maar zij wist al snel dat jazz haar ware passie was. Mei 2000 is zij afgestudeerd aan het Koninklijk Conservatorium te Den Haag waar zij les had van o.a. Jarmo Hoogendijk, Ack van Rooyen en Eric Vloeimans. Daarnaast volgde zij masterclasses bij onder meer Chuck Findley, Lee Konitz, Barry Harris en Claudio Roditi. Zij speelde o.a. in Hongarije, Finland, Egypte, Frankrijk en Denemarken en ook op het North Sea Jazz Festival was Ellister de laatste jaren vaak te horen met verscheidene bands. Naast jazz en oude stijl is zij trouwens ook regelmatig in andere genres actief (salsa, pop). Enige mensen met wie ze gewerkt heeft zijn: Clarence “Gatemouth” Brown, Bob Mintzer, Jim McNeely, Ack van Rooyen, Alex Riel, Sjoerd Dijkhuizen, Jarmo Hoogendijk, Greetje Kauffeld, Rachel Gould, Bart van Lier, Toon Roos, Ferdinand Povel, Ruud Breuls en Ed Neumeister.