Hare Majesteit Koningin Máxima woonde op donderdagmiddag 15 mei het jubileumconcert bij van de Stichting Muziek in Huis in Woonzorgcentrum De Bolder in Huizen.

De Stichting Muziek in Huis vierde op 15 mei haar 15-jarig bestaan en haar 7500ste concert. Pianisten Daniël Wayenberg (84) en Martin Oei (18) traden in aanwezigheid van Koningin Máxima op voor de bewoners van Woonzorgcentrum De Bolder en genodigden. Het was het laatste concert van een landelijke jubileumtournee van Muziek in Huis met het pianoduo. Wayenberg en Oei gaven van 8 t/m 15 mei zeven concerten voor de jubileumviering van de stichting.

Muziek in Huis organiseert meer dan 600 kamermuziekconcerten per jaar in verpleeg- en verzorgingshuizen. Bijna 130 op conservatoria opgeleide musici vormen ruim vijftig professionele ensembles. Zo brengt de stichting klassieke muziek naar mensen toe die zelf niet meer mobiel zijn.

Wayenberg is Nederlands oudste meesterpianist. In 1953 trad hij op in de Carnegie Hall in New York en maakte sindsdien diverse internationale tournees, onder andere door de Verenigde Staten en Canada. Wayenberg componeerde kamermuziek, pianoconcerten, het ballet Solstice en de symfonie Capella. Behalve klassieke muziek en jazz speelt hij ook eigentijdse Franse muziek. Oei studeert sinds 2013 aan het Fontys Conservatorium. Vanaf zijn twaalfde won hij diverse prijzen, waaronder het Prinses Christina Concours. Op zijn zestiende gaf hij een solorecital in het Concertgebouw. In 2013 gingen beide pianisten ook al gezamenlijk op tournee door Nederland.

Foto Martin Waalboer