Met muziek de kwaliteit van leven verhogen

Bij Stichting Muziek in Huis gaat het niet om wat mensen niet meer kunnen, maar om wat ze nog wél kunnen: genieten van klassieke muziek, genieten van mooie momenten! Met muziek spreken we het gezonde deel van ál onze luisteraars aan. Want mensen zijn nooit te oud of te ziek om geroerd te worden door muziek. We beogen met de concerten de kwaliteit van leven van ouderen en zieken te verhogen. Daarom brengen wij concerten naar de mensen toe, die dit anders niet kunnen meemaken. En dat – zo mogen we al bijna 25 jaar ervaren – betekent vaak heel veel voor hen.

Bijna 25 jaar - 13.000 concerten - 500.000+ luisteraars

Stichting Muziek in Huis organiseert meer dan 600 kamermuziekconcerten per jaar. Dat doen we al sinds 1999 in zorgcentra zoals verzorgings- en verpleeghuizen, klinieken en revalidatiecentra verspreid over het hele land. Maar liefst 50 verschillende ensembles, met verschillende samenstellingen en repertoire, zetten de luisteraars in het zonnetje. Wij werken met ervaren en zeer gemotiveerde musici, die graag bij ouderen en zieken ‘thuis’ komen om voor hen op te treden.

Alle welbekende componisten zoals Mozart, Beethoven, Bach, Vivaldi, Gounod, Saint-Saëns en Dvořák staan uiteraard op onze programma’s, maar ook zeer veel mooie muziek van voor velen volstrekt onbekende componisten. Muziek van maar liefst 336 componisten is door de musici van Muziek in Huis de afgelopen jaren uitgevoerd. Van de oudste componisten als Guillaume de Machault (1300-1377) tot en met de allerjongste in onze lijst: de in 1996 geboren componist Shombit Kumar Podder. Uitgangspunt bij de muziekkeuze is altijd wat voor effect de muziek op de luisteraars heeft en of dit effect wenselijk is.

Meer weten? Klik helemaal onderaan deze pagina op de knop ‘Info voor locaties’.

Dankzij onze vrienden en vrijwilligers

Natuurlijk doen we dit niet alleen. Financiële bijdragen van vrienden en particuliere fondsen maken het mogelijk dat Muziek in Huis jaarlijks meer dan 20.000 luisteraars kan bereiken met haar concerten. En dankzij de inzet van de fantastische vrijwilligers/concertbegeleiders op de locaties kunnen de bewoners de uitvoeringen onbezorgd bijwonen, genieten van prachtige muziek en in een heel andere sfeer komen.

Nieuws

'Muziek verbindt en verbroedert. Ik ga volop genieten en ik hoop van harte u ook'. - Noraly Beyer

Noraly Beyer in haar inleiding bij het jubileumconcert met Wayenberg en Oei in Warmond: …. het is prachtig om te zien dat uit verschillende locaties van Marente bewoners en hun begeleiders hier bijeen zijn om dit concert bij te wonen.

'Muziek in Huis geeft kleur aan het leven van kwetsbare ouderen!' - Erica Terpstra

Erica Terpstra: Ik kon mij als kind al, soms zo blij en dankbaar voelen, dat ik er bijna geen raad mee wist. Mijn vader heeft ooit het advies gegeven: “Als je dan zo gelukkig bent, is het minst dat je kunt doen daar iets van door te geven aan een ander”.

www.ericaterpstra.com

'Muziek in Huis, het perfect dubbelsnijdende mes: stimulans en inspiratie over en weer. Prachtig, geweldig en belangrijk.' - Pieter Wispelwey

Over muziek: “Het is als met eten, soms heb je gesmuld en heb je de dag erop weer honger”.

Foto © www.pieterwispelwey.com Tekst: Het Parool

'Graag blijf ik mijn naam verbinden aan Stichting Muziek in Huis.' - Paul Witteman

Bepaalde muziek hoort bij mensen zoals de glimlach of een verbeten trek op hun gezicht. Een melodie kan een herkenningstune van een liefde zijn tussen twee mensen met wie het zonder die muziek niet zover zou zijn gekomen.

Foto: VARA. Tekst: Uitgeverij Balans

Bestuur, directie & medewerkers

Nico de Gier

Oprichter/directeur
Hoboïst

Muziek brengt ons in een andere wereld. Om dat te ervaren, hoef je geen instrument te kunnen spelen of kenner te zijn. En het mooiste is misschien wel dat een mens nooit te oud of te ziek is om van muziek te kunnen genieten!

Nico de Gier

Nienke Stel

Penningmeester
Financieel directeur

Ik ben betrokken bij Muziek in Huis omdat ik graag een steentje wil bijdragen aan twee belangrijke pijlers in onze maatschappij, zorg en cultuur. Op de concerten ervaar ik dat klassieke muziek bij mij, en vele anderen, een gevoelige snaar raakt.

Nienke Stel

Tim van Motman

Operationeel manager
Musicoloog

Bij Muziek in Huis zorg ik voor een goed verloop van het operationele proces: programma’s, persberichten, affiches, communicatie en administratie. Voel me zeer thuis bij de stichting als musicoloog en omdat het goede doel mij aanspreekt.

Tim van Motman

Ellister van der Molen

Jazzmusicus

Mooi om voor een doelgroep die niet meer zelf de festivals langs kan hoppen een kwalitatief en gevarieerd muziekaanbod te kunnen bieden.

Ellister van der Molen

Frank Verschoor

Zorgmanager

Volgens mij is Muziek in Huis één van de weinige echte innovaties in de zorg van de afgelopen decennia. Een aanbod dat de bewoners en medewerkers in onze zorgcentra echt aanspreekt. Daarom zet ik mij graag in voor Muziek in Huis.

Frank Verschoor

Ginette Snijders

Coördinator concertbegeleiding
Manager performing arts

Concertbegeleider: zorgen voor een optimale uitvoering. Zorg voor musici en medewerkers tehuizen: noden en behoeften op elkaar afstemmen. Feedback met het oog op verbetering uitvoeringen. Vrijwilliger bij SMIH: zinvol en leuk werk!

Ginette Snijders

Huib Ramaer

Musicoloog

Voor mij is kamermuziek onmisbaar. Stel uitgaan is fysiek geen optie? Dan helemaal! Noblesse oblige onze musici aan podia te helpen. Resultaat? Een mediterrane gloed, mensen fleuren er van op! Dankbaar werk, sociale taak.

Huib Ramaer

Lonneke Mertens

Eigenaar Concreet Strategie & Advies

Ouderen en zieken kunnen door MiH blijven genieten van klassieke muziek, uitgevoerd door professionele musici. Ik werd meteen enthousiast toen ik over deze Stichting hoorde en lever als bestuurslid met plezier een bijdrage aan dit mooie initiatief.

Lonneke Mertens