Programma's op maat

Niet alleen iedere bewoner, maar ook ieder zorgcentrum heeft een eigen identiteit. Elk huis is anders, niet alleen wat betreft de architectuur maar ook wat betreft de bewoners. Daarom maakt Stichting Muziek in Huis altijd een afspraak op locatie voor een uitgebreide kennismaking. Tijdens een eerste gesprek deelt Muziek in Huis de bewonersgroep in op basis van de gemiddelde culturele achtergrond en de gezondheidssituatie van de bewoners. Dit om een verantwoorde keuze te maken in ensembles en programma’s voor een optimale aansluiting met de doelgroep op de locatie.

Muzikale en technische kwaliteiten van de musici zijn voorwaarden voor succesvolle concerten, samen met de presentatie èn de programmering die goed moeten aansluiten bij de wensen en het niveau van het publiek. Bij de programmering gaat het niet alleen om de repertoirekeuze, wat als ‘licht’ en ‘zwaar’ ervaren wordt, maar ook om de concentratiespanne van het publiek en de maximale lengte van de programmaonderdelen. Een goede balans tussen herkenbaarheid (ontspanning) en prikkelende of educatieve aspecten (spanning) is ook belangrijk. Want net als een goede maaltijd heeft een concert een voorgerecht, een of meerdere tussengerechten en een hoofd- en nagerecht.

Dat bewoners van de zorgcentra genieten van de concerten en de mate waarin, is hét criterium bij uitstek voor Muziek in Huis. Van al onze luisteraars in 2022 genoot 96% van alle geëvalueerde concerten ‘veel’, ‘heel veel’ en ‘bijzonder veel’ van onze concerten!

Praktische informatie

Muziek in Huis is een stichting zonder winstoogmerk en werkt met lage gages en een klein, efficiënt bureau, zodat de concerten betaalbaar zijn voor de zorgsector. Afnemers van concertseries krijgen daarnaast nog korting uit onze subsidies en particuliere donaties. Meerdere factoren zijn van invloed op de korting, die maximaal 25% bedraagt.

Stichting Muziek in Huis ontvangt de gewenste concertdata van de locaties, selecteert de ensembles, maakt alle programma’s op maat en verzorgt de complete loonadministratie en PR, zoals affiches, programmablaadjes, persberichten en een speciale pagina op deze website met de actuele concertagenda voor individuele locaties en zorgkoepels.

Met ingang van seizoen 2023-2024 introduceert de stichting speciale abonnementen voor kleinschalige woonvoorzieningen: DUO/SOLO abonnementen. Door de uitbreiding met solisten en duo’s binnen de stal van Stichting Muziek in Huis kan nu ook een afwisselende serie worden samengesteld binnen het kleinere DUO/SOLO abonnement. De kostprijs van de concerten binnen deze abonnementen is lager dan bij de reguliere abonnementen waarbinnen ook iets grotere ensembles kunnen optreden.

Benieuwd naar wat de stichting voor uw bewoners kan betekenen? De kosten? Hoe we de programma’s afstemmen op het publiek? Of heeft u andere vragen?  Neem dan contact op via onderstaande knop.

Bekijk alle concertlocaties

Wilt u meer weten?
Vraag onze uitgebreide informatie aan.