Met trots stellen we onze eerste kringleiders aan u voor. We starten met zes bekwame en enthousiaste kringleiders, die tijdens onze audities in juni 2023 geselecteerd zijn.

De kringleiders zijn professionele musici, muziekdocenten en/of musicologen. Naast concerteren, kunnen zij boeiend vertellen over muziek en komen zij graag in gesprek met mensen uit hun eigen omgeving. Zij zijn in staat om wekelijks op een vast moment hun kennis én spel te delen met een groep van 12 tot 15 muziekliefhebbers. Iedere kringleider heeft uiteraard zijn/haar eigen specialiteit. De kringleiders zijn werkzaam in een bepaalde stad of regio.

Wie zijn onze kringleiders?

Aliya Iskhakova, pianiste, Rotterdam
Aliya is een groot promotor van de muziek uit haar geboorteland: Tatarije.
Iedereen kent Russische componisten als Tsjaikovski en Rachmaninoff. Maar slechts weinigen kennen de componisten die weliswaar in Rusland wonen, maar een andere cultuur vertegenwoordigen. Ook zal Aliya een serie concertlezingen geven met als thema ‘Schilders in geluid’, de relatie tussen muziek en beeldende kunst.

Berend van den Berg, jazzpianist, Hoorn
Berend vertelt, aan de piano, over de geschiedenis van de Jazz met steeds wisselende stukken/songs als uitgangspunt.

Gunnar Graafmans, drummer, vibrafonist, slagwerker en muziekdocent, Haarlem
Gunnar verzorgt mooie lezingen over de rol van het slagwerk in de klassieke muziek en over de geschiedenis van de jazz of te wel: waarom swingt het zo?

Majsa Koperberg, harpiste, Amsterdam
In het nieuwe seizoen zal Majsa sessies voor De Muziekvriendenkring in Amsterdam voor haar rekening nemen, waarbij haar instrument, de harp, centraal staat. Titel is ‘Harpreuzen’ en diverse grote harpcomponisten zullen de revue passeren. En uiteraard zal hun muziek klinken. Weet u trouwens dat harpisten met handen en voeten spelen?

Tim Veldman, klavecinist, Utrecht
Tim Veldman neemt u mee in de kleurrijke wereld van de oude muziek. Van barokdansen, basso continuo, de oorsprong van de opera tot en met de muzieknotatie door de eeuwen heen. Canons zijn u uiteraard bekend, maar weet u ook wat caccia’s en catches zijn?

De CV’s en een foto van de kringleiders vindt u door op de namen te klikken.

Lees meer over de muziekvriendenkring en de onderwerpen.